Frågor och svar

Vanliga frågor och svar

  • Hur ändrar jag mitt lösenord?

  • Börja med att öppna huvudmenyn genom att klicka på huvudmenyknappen . På dator finns den längst upp till vänster, och i mobil eller surfplatta visas ikonen längst till höger i listen i botten av skärmen.

    Är du inte inloggad så finns alternativet "Glömt lösenord" i huvudmenyn som öppnas. Klicka på det och följ därefter instruktionerna på skärmen.

    Är du däremot inloggad sen tidigare så klickar du istället på "Mitt konto" i huvudmenyn som öppnas där du sen hittar alternativet "Byt lösenord".

  • Hur ändrar jag min e-postadress?

  • OBS! För att ändra din e-postadress behöver du först logga in om du inte redan är inloggad.

    Börja med att öppna huvudmenyn genom att klicka på huvudmenyknappen . På dator finns den längst upp till vänster, och i mobil eller surfplatta visas ikonen längst till höger i listen i botten av skärmen.

    Är du inte inloggad så börjar du med att klicka på "Logga in" i huvudmenyn som öppnas. Använd din senast registrerade e-postadress. När du loggat in öppnar du sen huvudmenyn genom att klicka på huvudmenyknappen igen.

    I huvudmenyn klickar du på "Mitt konto" där du sen hittar alternativet "Byt e-postadress". Följ därefter instruktionerna som visas på skärmen.

  • Varför måste jag logga in varje gång jag surfar till Mat och Mat?

  • Vanligtvis behöver du bara logga in en gång på varje enhet när du surfar till Mat och Mat. Blir du utloggad mellan varje besök beror det troligtvis på att du surfar i s.k. "Privat läge" (om du använder Safari) eller "Inkognitoläge" (om du använder Google Chrome).

    Privat läge och inkognitoläge förhindrar oss från att kunna se att du är du nästa gång du besöker sidan så för att fortsätta vara inloggad behöver du slå av detta.

    Tips! Ännu enklare är det att ladda ner Mat och Mat-appen och använda den istället.

  • Varför kan jag inte ladda ner appen?

  • Vissa äldre telefoner och surfplattor kan vara för gamla för att fungera med appen. Däremot hjälper det ofta att göra en systemuppdatering på telefonen eller surfplattan så att du har den senaste versionen. För att kunna installera appen måste du som minst ha iOS 14.0 eller Android 9 på din telefon eller surfplatta.

    Har du en iPhone eller iPad kan du läsa mer här om hur du uppdaterar din iPhone eller iPad.

    I Androidtelefoner varierar det vars i inställningarna du går för att installera systemuppdateringar. Har du en Samsungtelefon kan du läsa mer om hur du kontrollerar om det finns uppdateringar av operativsystemet på Samsung Galaxy.

  • Kan jag samla digitala bonusstämplar på alla restauranger?

  • För tillfället finns möjligheten att få digitala bonusstämplar i Boden, Gävle, Luleå, Piteå, Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik hos de restauranger som erbjuder detta. Restaurangerna bestämmer själva om de vill erbjuda digitala bonusstämplar. Du ser om en restaurang har valt att erbjuda digitala bonusstämplar genom att kolla om de orangea ringarna för digitala bonusstämplar
    visas under restaurangens logotype i restauranglistan. Visas ringarna under restauranglogotypen så erbjuder restaurangen bonusstämplar.
  • Behåller jag mina digitala bonusstämplar om jag använder appen?

  • Ja, absolut. Logga bara in i appen med ditt konto så behåller du alla dina digitala bonusstämplar och dina markerade favoritrestauranger.

    Tips! Har du inte laddat ned appen ännu så kan du ladda ner appen här.

  • Kan jag spara min gratislunch till senare när jag uppnår 10 digitala bonusstämplar?

  • När du uppnår den 10:e digitala bonusstämpeln så måste du uppvisa mobilen för kassapersonalen innan du betalar. Den fria 10:e lunchen måste nyttjas vid detta tillfälle och kan inte sparas för framtiden.

  • Hur kan jag se avstånd till restauranger från min position?

  • OBS! Position kan endast användas i appen. Har du inte laddat ned appen ännu så kan du ladda ner appen här.

    För att använda vissa funktioner (t.ex. att sortera restauranglistan på avstånd från din position eller visa restauranger nära dig) behöver du godkänna att appen får använda din position. Första gången du använder en av de funktionerna får du en fråga från din mobil eller surfplatta om du vill tillåta att din position används som du behöver godkänna för att appen ska kunna känna av din position.

    Vissa telefoner och surfplattor kan vara inställda på att automatiskt neka att din position används och då visas ett meddelande om att din position inte kunde hittas. Denna inställning behöver du ändra utanför appen i inställningarna för din telefon/surfplatta för att kunna använda funktioner som behöver veta din position.

    Använder du en iPhone eller iPad kan du läsa mer på: Apple Support: Aktivera och avaktivera Platstjänster och GPS på din iPhone, iPad eller iPod touch.

    Använder du en Android-telefon kan du läsa mer på: Google Hjälp: Välja vilka appar som får använda Android-telefonens plats.

    Funderar du på något annat eller hjälper inte svaren ovan? Kontakta oss då på info@matochmat.se.

    Uppskattar du
    Mat och Mat?

    Hjälp dina vänner att upptäcka lunchguiden Mat och Mat

    Taggar: